Antwerpen. De stad van de haven, de Schelde én DeWaterbus.

In hartje Antwerpen scheidt de Schelde Linkeroever van Rechteroever. Gelukkig hoeven we niet telkens een tunnel te doorkruisen om aan de overkant te geraken. Sinds 2017 is DeWaterbus namelijk in het leven geroepen. En daar is onze Havenlander van deze maand erg blij om! Toen Elise vanden Hoeck een aantal jaar geleden mocht starten bij DeWaterbus, kwam een van haar vele dromen in vervulling.

Wie is Elise vanden Hoeck?

Zo’n 11 jaar geleden verhuisde Elise naar ‘t Stad. Ze woonde er in een appartement met uitzicht op de Schelde, en solliciteerde een aantal jaren later bij DeWaterbus als assistent operational manager. Een droomjob voor iemand die van water, rivieren en de zee houdt! Ondertussen is Elise doorgegroeid naar office manager, een job waarbij ze een veelzijdig en gevarieerd takenpakket uitvoert. Van klantenservice, administratie en betaalsystemen, tot marketing en communicatie. Voor Elise heeft DeWaterbus geen geheimen meer! 

DeWaterbus en haar uitdagingen

Met een focus op woon-werkverkeer vervoert DeWaterbusdagelijks zo’n 1000-2000 mensen op de Schelde. In de zomer kan dit, met alle dagtoeristen, zelfs oplopen tot maar liefst 5000. Om dat aantal passagiers te kunnen vervoeren, moeten er heel wat schepen klaarliggen. . DeWaterbus heeft zo’n 8 schepen in haar bezit: 6 schepen die uitvaren, en 2 die dienen als reserve. Desondanks heeft DeWaterbus soms moeite met die enorme vraag. “Soms hebben we problemen met de piekuren, waardoor we mensen moeten laten staan. En dat is moeilijk, want eigenlijk mogen we niemand weigeren. Toch gaat veiligheid altijd boven alles. Als het maximum aantal mensen is bereikt, moeten we ons daaraan houden, want anders wordt het gevaarlijk.”

DeWaterbus zou graag uitbreiden om dit probleem op te lossen, maar het vinden van de juiste bemanningsleden is geen ‘walk in the park’. Een opleiding tot deksman duurt 1 week, maar nadien moet de deksman een verplichte stage volgen van 2 jaar én een zware examenperiode ondergaan. Bovendien moet een deksman altijd begeleid worden door een matroos tijdens het varen. En ook de overheid moet haar goedkeuring geven voor een eventuele uitbreiding van DeWaterbus. Niet makkelijk dus! 

Waarom is het zo tof om te werken voor DeWaterbus in Havenland?

Gelukkig houdt Elise, ondanks een aantal pittige uitdagingen, van haar job als assistent operational manager. “Ik vind het fantastisch werk. Elke dag is anders, en ik zit nooit stil. Elke grote stad aan het water heeft een haven, maar toch is het voor velen onbekend terrein. Mensen weten vaak niet wat er bij komt kijken. En geloof me, het is écht impressionant en intrigerend om er te werken!”, aldus Elise vanden Hoeck. “Bovendien maak je ook heel mooie en unieke momenten mee. Zo ben ik ooit getuige mogen zijn van een huwelijksaanzoek aan boord van DeWaterbus. We komen op DeWaterbus bovendien tegenwoordig meer en meer speciale dieren tegen. Vooral aan de kanten van de haven zoals in Kallo, durven de zeehonden en overstekende reetjes zich wel eens te tonen.”, vertelt Elise. 

Volgens Elise is DeWaterbus de ideale manier om de natuur in te duiken vlak buiten de stad. “Het is een erg relaxerend vervoersmiddel in vergelijking met de tram of de auto”, aldus Elise. 

Lievelingsplek in Havenland 

Dat Elise graag vertoeft op DeWaterbus en in Havenland, daar is geen twijfel aan. Maar welk plekje in Havenland is haar lievelingsplekje? “De plaats waar ik het liefst kom, is de bocht die komt voordat de Schelde richting de haven stroomt, de Scheldebocht. Je kan er mooi wandelen en je ziet er letterlijk de twee wateren ‘clashen’ wanneer de getijden elkaar aflossen. Prachtig!”, aldus Elise vanden Hoeck. 

Elise zou DeWaterbus iedereen aanraden. Waarom? Volgens haar is het namelijk de ideale manier om in de natuur buiten de stad te gaan. 

Waterbus Wist-je-datjes

  • De bemanningsleden van DeWaterbus doen hun job niet alleen met oog voor veiligheid, maar ook voor duurzaamheid. Wist je dat ze zelfs onderling wedstrijdjes houden om zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken? Goed bezig!
  • De Schelde daarentegen is iets minder duurzaam. Verschillende waterbussen lopen namelijk schade op door het vele afval dat rondzwemt in de Schelde, door vervuiling in en rond ‘t Stad. Laten we dat stoppen, en samen gaan voor een groener Antwerpen! 
  • Voor maar € 6 koop je een retourticket voor dit unieke en relaxerende transportmiddel! Een tienbeurtenkaart koop je al voor € 24. 
  • Aan boord van DeWaterbus liggen heel wat flyers, waaronder de interessante Havenkaart met alle fietsroutes in de streek. Zeker het bekijken waard!  

Kortom, DeWaterbus is de ideale uitvalsbasis om de natuur in en rond de haven van Antwerpen te ontdekken! Waar wacht je nog op om jouw uitje te plannen? Check hier de recent aangepaste dienstregeling.